lördag 29 oktober 2011

Madeleine kommer hem

Hej, Alea här.
Idag har jag jobbat hårt med matte, hon är ju ganska värdelös på webben. Men till slut fick vi ihop något som nog kan kallas en blogg. Det har ju varit lite svårt för hon har hela tiden kilat iväg för att se hur Madeleine har det.
Madeleine har inte riktigt förstått att det är bra att bo här än, hon saknar nog alla sina kompisar på katthemmet väldigt mycket tror Matte, både katter och människor.  Jag jamade lite åt henne när vi möttes i trappan, men sedan höll jag mig undan. Det blev ändå väldigt kul i går kväll tyckte jag (men inte Matte och Husse). Madeleine fick egen kupé på badrummet på övervåningen för att komma tillrätta utan stress. Hon gömde sig genast under badkaret, vilket inte förvånade någon av oss. Men när Matte kom upp lite senare för att kolla hur hon mådde så var hon borta! Jag fnissade nästan på mig där jag låg under soffan, de såg för roliga ut när de försökta förstå hur hon hade kunnat smita ut, de letade genom hela huset. Jag kände ju igen det sedan jag flyttade in, det var samma visa då. Vi är ju bara för bra på att gömma oss! Tills slut, efter att Matte letat igenom hela huset och badrummet 4 gånger så såg hon en tass som stack fram bakom badkaret. Madeleine hade kilat upp sig mellan badkaret och väggen och kanske somnat så att tassen föll ner. Matte och Husse drog fram badkaret en bit, de var rädda att hon hade fastnat. Sedan ställde de in en klösmöbel med låda på så att hon fick ett anständigt ställe att gömma sig på. Men matte är fortfarande lite bekymrad över att hon inte vill varken dricka eller äta, men jag säger åt henne att vi klarar oss ganska länge. Mig har hon stuckit åt både leverpastej och kokt skinka idag, det är nog för att jag hjälpt till så mycket!
Nu ska Husse steka tonfisk, bäst att jag kollar så att han tappar en bit på golvet.
Hoppas Madeleine vill blogga lite imorgon!

7 kommentarer:

  1. Hej, Alea! Så jätteroligt att träffa dig! Madeleine har berättat om att hon skulle få en kompis i nya hemmet, och vi har sett fram emot att få läsa om hur ni har det, båda två. Hoppas det är ok att vi lägger till er i vår blogglista? Där samlar vi våra kompisar, och dit räknas ju ni också nu!

    Tass från Imma, abbemissa, som ber dig hälsa så gott till Madeleine från alla klosterkatterna.

    SvaraRadera
  2. Åh Alea!! Hej! Madeleine har berättat om dig och om hur spännande det var att få flytta. Så klart att hon behöver lite tid för att vänja sig, det är ju mycket som har hänt senaste tiden. Vi tror alla att ni kommer att bli väldigt goda kompisar så småningom.

    Vi är Maurice och Kajsa, vi bor i lillies (ja, det är vår människa) lya uppe på ett berg. Tassa över och hälsa på oss, vettja! Vi brukar alltid ha gottisar till våra vänner.

    nosgos å gottisar
    Maurice & Kajsa

    SvaraRadera
  3. Oj. Vi såg just bilden på dig - du är ju lik Kajsa ju! Kul! Säg till Madeleine att vi håller klorna för henne att hon vänjer sig snart. Verkar hon väldigt orolig, så kan kanske lite smör på framtassarna fungera som lugnande medel. Smör är gottit. Dessutom ska det inte finnas på tassarna. Och vi katter slickar inte framtassarna om vi är väldigt oroliga. Det är ett jamarsbra trick för att lura någon att känna sig bättre till mods än vad de är... Sa jag att smör är gottit? För det är det... Undrar just om inte lillie borde ta en macka - vi kan ju dela...
    nosgos å allt det där
    Maurice

    SvaraRadera
  4. Vink Vink !
    Jag heter Kjelle Bus och jag brukade hälsa på Madeleine varje dag när hon bloggade för Södertälje katthem.
    Skönt att du Alea hjälper er matte med bloggen och jag hoppas Madeleine vågar sig fram snart !!

    SvaraRadera
  5. Jag hoppas att Madeleine snart finner sig tillrätta. Klart att allt nytt är skrämmande, lilla Madeleine har ju aldrig bott i ett riktigt hem förut. Men med kärlek och tålamod kommer det gå bra. Prata mycket med henne och tala om för henne att ni älskar henne. Hon förstår vad ni säger även om ni inte förstår vad hon säger ännu.

    SvaraRadera
  6. Snälla Alea, det är flera som har kommenterat i vår blogg att de inte kan kommentera här hos dig eftersom alternativet "namn/webbadress" saknas... kan du inte lägga till det? De skulle bli jamarglada, det vet jag!

    Tass från Imma, abbemissa.

    SvaraRadera
  7. Hej Alea! Så roligt att du har en blogg. Madeleine vill säkert också berätta hur det känns att få flytta in till er. Det blir säkert jättebra, bara hon får lära känna er allihop!
    Matte lägger till er i länklistan, hoppas att det går bra för vi tänker hälsa på varje dag. Precis som vi gör hos många andra 4-benta vänner. Lägg gärna till oss i er lista, fast det är mattes bloog, men vi tassar också själva ibland ;-)

    =^.^=

    Nosbuffar

    SvaraRadera