måndag 19 november 2012

Ett livstecken

Hej alla därute!

Ni trodde kanske att jag hade sagt mitt men inte riktigt än. Jag mår jättebra och har dresserat mina människor ganska bra det sista halvåret, om jag får säga det själv och det får jag ju!
Ett steg i taget...
Jag är numera en rutinerad utekatt, även om mina första steg utanför huset var ganska försiktiga, kan man nog kalla dem. Matte sa någonting
om en snigel men jag såg ingen...
Det var strax efter påsk och jag kände mig väl hemma i huset och med Alea, men det var en stor värld utanför.
Som tur var vakade Alea över mig,
fastän hon hade en lite bekymrad min i början.


Kattlåda?
Snart blev jag modigare och kunde hjälpa matte i trädgården. Det uppskattade hon, tror jag. I synnerhet var jag bra på att gräva i den stora kattlådan, det var så fin och skön jord till en början men sedan började det växa en massa saker i den, tror matte inte är så bra på att rensa... Det var ju jättesvårt att sitta bra då! Hoppas hon lär sig till nästa år.


Mums!
Slapp, slappare...
I övrigt har jag ägnat mig åt att vara nyfiken, sova, äta och växa, ungefär i den ordningen. Matte tycker jag borde ha lärt mig att det kan vara mindre bra att vara alltför nyfiken, men det hindrar mig inte från nya upptåg hela tiden. Ett av mattes värsta minnen var när hon glömde stänga luckan till vinden(det är alltid mattes fel, aldrig mitt..) och gick ner för att hjälpa Lillmatte med något. Då passade jag på att smita upp, det var ju något nytt! Vinden har bara en liten bit golv, med en massa lådor på. Resten är lösull... När matte kom uppstörtandes på stegen stack mina öron och svansen upp ur ullen och jag jamade "hur gick det här till?". Men mattes instruktioner var ju inte alls särskilt lätta att följa, kom hit, det var väl inte lätt att veta vilket håll det var! Till slut möttes vi längst inne och hon fiskade upp mig på golvet. Sedan roade vi grannarna en del, för matte vill att jag skulle få frisk luft och bli av med min extrapäls, genom att rolla mig!! Hon sa att hon inte ville borsta för att inte gnugga in något som tydligen skulle klia ordentligt och inte fick jag slicka mig heller. Måste ha sett heltokigt ut., när jag gick fram och tillbaka i trädgården och hon sprang efter med en roller. Men det var kanske bra, för jag märkte inte så mycket av kli och annat.
En annan sport som matte utövar är när hon jagar grannens katt med vattenpistol. Den brukar jaga mig och Alea och det gillar inte matte(inte jag heller om jag ska vara ärlig, har faktiskt hänt att jag kissat på mig av förskräckelse någon gång), i vår egen trädgård ska vi få vara i fred tycker hon. Så jag eller Alea kommer störtandes och Matte kommer utrusande och grabbar först bästa vattenpistol eller om hon inte hittar någon så jagar hon den elaka katten till tomgränsen och fräser åt den. Just då kan man man ju inte tro att hon är någon djurvän, fast det känns rätt skönt att vara bakom henne då. Hon har förklarat att ingen muckar med hennes älsklingar på hemmaplan, någon fristad måste man få ha. Tur att hon är på vår sida.

Lillmattes säng är skön
Men nu när det börjar bli kallt är det inte så mycket utevistelse, det är skönare att stanna inne, det finns så många ställen att mysa på. Nuförtiden sover jag i mattes säng ibland, men hon brukar sparkas på nattenoch det gillar jag inte riktig. Hon säger att hon bara vrider sig i sömnen, men jag vet inte jag... Jag brukar ligga där ett tag och när hon har somnat smiter jag iväg, så jag får sova i lugn o ro.

Nu är det snart sovardags, matte är på väg till tandborsten. Bäst jag snabbar mig att få bästa platsen i sängen innan hon kommer.

Mång jamarhälsnignar från Madeleine

7 kommentarer:

  1. Jam, så roligt att du tassar i din blogg igen! Det är skönt att veta att du lever ett gott kattliv och har det så bra i din familj. Nu har du ju bott där ganska länge... tiden går fort när man har roligt!

    Nosgos från klosterkatterna genom Imma, abbemissa.

    SvaraRadera
  2. Vad skönt du har det! Och kul att du tassar! Välkommen tillbaka! Nosbuff

    SvaraRadera
  3. Vad roligt att läsa att du har det så bra, Madeleine. Bra att du uppfostrat matte. Alla tvåbeningar behöver uppfostras för att de ska kunna uppföra sig i kattsällskap. Förstår att matte uppskattar din hjälp med trädgårdsarbetet. Det syns ju tydligt att det behöver rensas ordentligt i den lådan. God Jul och Gott Nytt År till både dig och hela din familj från oss alla på Södertälje Katthem.

    SvaraRadera
  4. Glad Miss-Sommar önskar Wikki & Nova!

    SvaraRadera
  5. Hej!
    Vi på kattsajten har sammanställt en länklista över Sveriges kattbloggare - och du är en av bloggarna vi har lagt till på listan! Du hittar länklistan här: http://www.hemmetsjournal.se/katt/Hem/Lankguide/. Länka gärna tillbaka till oss! Mvh Ingrid, Hemmets journal/kattsajten.

    SvaraRadera
  6. Hej Kattbacken!

    Jag följer din blogg och tycker den är riktigt bra! :)

    Jag har ett förslag om en generös rabatt för dig och dina läsare! Maila mig om du är intresserad, friends@zoozoo.com :)

    Varma hälsningar,
    ZooZoo-Jenny

    SvaraRadera
  7. I would be extremely grateful to you if you could find the time to
    answer these questions http://bit.ly/1ivCo48

    Thankfully
    Kenno Ruul, DVM
    PHR Institute
    PR Manager

    SvaraRadera